2013. november 4., hétfő

Szülés után - 11. hét

Ezen a héten mozgás közben és egyáltalán a hétköznapi tevékenységek alkalmával azt tapasztaltam, hogy igencsak fáj itt-ott. Újra beállt a nyakam, a derekam, a térdem és a bokám. Enyhén ropog a vállam és a csuklóm. A 6. hét környékén jártam a csontkovácsomnál, ő "rakta helyre" az elmozdult tagjaimat, mely következtében a testtartásom teljesen helyreállt. Mivel a tartó izmok visszaerősítése időigényes, és babával jelentős az asszimmetrikus terhelés is, számítottam rá, hogy ezzel nem oldoódott meg a helyes tartás és az egyenletes terhelés kérdése.
 
Hiába a tudatosan beiktatott sport, nekem is szembesülnöm kellett a kismamák és babás anyukák tipikus problémájával. Úgy tűnik, a sok emelés (6 kiló babával, plusz az autós hordozóval, plusz a bevásárló szatyorral, gyerekbicajjal) valamint a kendős babahordozás következtében újra el-el mozdultak a csontjaim, túlterhelődtek az ízületeim. Anatómiailag a rendszer összefügg, tehát, ha a gerincem terhelése tolódik egy irányba, akkor annak hatása lesz a csípő, a térd és a boka helyzetére is. Nálam is ez történt. Rádadásul, a babaemelés közben a jobb karomat terhelem inkább, így az az oldalam lett túlterhelve.

Érdekesség még, hogy a talpam bizonyos területei fájnak. Mivel ezek a reflex zónák jeleznek valamit, fokozottan oda fogok figyelni, hogy mivel lehetnek összefüggésben, és ha meg tudom oldani, el fogok menni talpmasszázsra is.
 
Sportolás: relax séta - heti 2x, futás - 2x 1500 méter babahordozóval, 1x 800 méter egyedül, gimnatsztika és a gerinctorna - heti 2x, hát és has erősítő gyakorlatok heti 3x, nyújtás-lazítás - heti 2x.

Séta: Igazi felüdülés a fókuszált séta. Egyáltalán nem könnyű ez a mindent kizárok, semmire sem gondolok, semmit sem csinálok séta. Ha kitartó az ember, eljuthat egy olyan állapotba, amikor igazán kitisztul a feje és kiélesednek érzékei. Nekem kb. 8-10 alkalommal is figyelmeztetnem kell magam, hogy ne kalandozzanak el a gondolataim.

Futás: Mindig szívesen töltöm futással a babás kinnlétet. Érdekesség, hogy a baba nélkül futott 800 méter szinte intenzívebb volt, mint a babás kocogás. Biztosan a tempóm miatt. A babás kocogás alkalmával fokozottan figyelnem kell arra, hogy ne csoszogjak. Erre ugyanis hajlamos vagyok... nem csoda, a babám már kb. 6 kilónál tart!

A sétát és a futást tudatosan helyes testtartással próbálom végezni. Gondolkodom azon, hogy a hordozókendőt lassan lecseréljem a kengurura, ami talán jobban kíméli az anyuka hátát, hiszen jobban eloszlik a baba súlya benne. De mivel a kisfiam még nem tudja olyan stabilan tartani a kis fejét, ezért egyelőre nem váltok. A babakocsit talán majd többször használom mostmár.

Torna: A gyakorlat kombinációk nagyon hasznosak, de az izom és vázrendszeri problémáim azt mutatják, nem bizonyultak elegendőknek vagy hatásosnak. Ezért, a héten újra kellett gondolnom az edzéstervet.

Észrevételeim:
Hátizom gyakorlatokat hasizom gyakorlatokkal kötöttem össze, hogy a két oldal szinkronban legyen.
Elkezdtem a karizom gyakorlatokat (bár még csak 2x), hisz ezek is hozzákapcsolódnak a hátizomhoz.
Az erősítés előtt mindig megcsinálom a gimnasztika feladatsort.
Elkezdtem a nyújtó-lazító gyakorlatokat, egyelőre teljesen külön választva.
 
Séta, futás, gimnasztika, rendben. Gerinctorna, hátizomerősítéssel, rendben. Hasizomerősítés, rendben. A program kiegészült karizomerősítéssel, és nyújtó-lazító feladatsorral. Mindezt nem egyben végeztem természetesen, hanem szétbontva. Futás vagy séta külön, gimnasztika erősítő és tartásjavító tornával külön, nyújtás-lazítás külön. 
 
Nyújtás-lazítás:
 
Minden izomcsoportot átdolgoztam enyhe nyújtásokkal, amit a légzéssel is összekapcsoltam - nyújtás közben levegő kifújás, és számolás 10-ig. A kb. 5 perces feladatsort esténként végeztem, különválasztva az erősítésektől. Így, ez most azt a célt szolgálta, hogy a nap során túlterhelt izomcsoportokat kilazítsam.
 
Észrevételeim:
Nagyon merev vagyok... Régebben sokkal ruganyosabb és sokkal hajlékonyabb voltam...
Kifejezetten jól esett kicsit rádolgozni a beállt részeimre, mégha enyhén fájt is...
A nyújtó-lazító gyakorlatokkal oldódtak a szinte csomóba állt izmaim, főként a hátamban.
 
Összegezve, elengedhetetlen, hogy újra igénybe vegyem a csontkovácsomat, hogy az ízületeket helyretegye. Ezután az erősítő gyakorlatokat folytatnom kell, hogy az izomzat megerősítésével a vázrendszer jobban ellenálljon az egyenlőtlen terhelés okozta elmozdulásoknak. Valamint, a tudatos testtartásra figyelnem kell újra, hangsúlyozottan, a mindennapi tevékenységek során.

Ezeket a gyakorlatokat végeztem:
Nyújtó-lazító gyakorlatok

(a bemelegítő gyakorlatok után olvashatók)
------------------------------------------------------------------------

Baba: Egyre élénkebb, egyre többet kommunikál gesztusokkal. Kezével mostmár tudatosan ráfog a kezébe tett pici tárgyakra. Szívesen tölti az időt a hordozóban, de csak akkor, ha alvás közeli állapotban van. Ilyenkor könnyebben el is alszik. Ha viszont ébren van, már kényelmetlen neki a szűk hely, hisz szeretné, ha szabadon mozoghatna.
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése