2013. július 8., hétfő

Edzésnapló júliusból

dátum: 2013. július 21-26.
terhesség hete: 37. hét


heti sportmennyiség (alkalom): 2 x
sport: séta, jóga
edzés intenzitás: lassú, visszafogott
edzőhely: parkban, edzőteremben
edzésidő: séta kb. 15 perc, jóga 60 perc

időjárás: napos, kb. 30 fok

leírás:

Ezen a héten újra elmentem jógázni. Már úgy érzem, nem sok idő van hátra a szülésig, az is lehet, hogy ez volt az utolsó alkalom... Nem is feltétlenül a mozgás miatt mentem most el, hanem a kikapcsolódás és a lelki ráhangolódás miatt. Persze, állapotomhoz képest igyekeztem megcsinálni a teljes testet átmozgató gyakorlatokat is, ami nem mondanám, hogy igazán komfortos volt most...

Izgatott vagyok a szülés miatt, ez az izgalom napról napra nő bennem. Egyre nehezebb a szülés eseményén túl bármi másra gondolnom... Folyamatosan feszül az alhasam, olykor már érzek nagyon enyhe szurkáló fájdalmat itt-ott. Ezek lehet, hogy már a jósló fájások... Aludnom is egyre nehezebb, hiszen nem tudok úgy feküdni, hogy az kényelmes legyen. A meleg, a kényelmetlen pozíció és a nyugtalanság együtt oda vezet, hogy egyre kevesebbet alszok békésen, nyugalomban. 

Mindez azt jelenti, hogy az egész kismama edzésnaplóban írt felkészülés - mozgással - lassan befejeződött. Most már "helyzet" van. Elkezdtem felhasználni azokat a fizikai-lelki tartalékaimat, amit az eddigi 8 hónapban összegyűjtöttem. Hiszem, hogy nagyon értékes volt a tudatos munka, és nagy hasznát fogom venni a megszerzett testi-lelki tartalékoknak.  
dátum: 2013. július 15-19.
terhesség hete: 36. hét

heti sportmennyiség (alkalom): 2 x
sport: séta, jóga
edzés intenzitás: lassú, visszafogott
edzőhely: parkban, edzőteremben
edzésidő: séta kb. 15 perc, jóga 60 perc

időjárás: napos, kb. 25 fok

leírás:

Ezen a héten újra sikerült elmennem kismama jóga órára. Az előző alkalomhoz hasonlóan nagyon értékesnek találtam újra ezt a foglalkozást. Sort kerítettem a sétára is, de csak röviden. Nagyon szeretem az esti levegőzéseket, amikor már elcsendesül a város. Olyankor jókat lehet gondolkozni…

Fizikai állapotom alapvetően jó, aggaszt viszont, hogy egyre jobban kezd néhány helyen kijönni a visszerem. Sokszor most már inkább bekötöm a lábamat, és persze kenegetem visszér kenőccsel. Azt hiszem, mást most nem igazán tudok tenni… Ha jól tudom, erre a problémára nagyon jótékony hatásúak a hideg-meleg vizes zuhany, illetve a fordított testhelyzetben végzett lábgyakorlatok. Ezeket kismamaként viszont most kerülnöm kell. (Majd szülés után alkalmazom ezeket, ha elkezdhetem a felépülést szolgáló tervet). Lelki szempontból azt tapasztalom, hogy egyre többet gondolok a szülésre. Mivel tudom, hogy mivel jár, sokkal félősebb vagyok, mint első alkalommal voltam. Izgulok nagyon, sokszor megy a film a fejemben, hogy mi hogy lesz?

A jógáról… Kicsit késve érkeztem az órára… az elfoglalt kismama J. Tényleg hihetetlen, hogy mennyi teendő össze tud sűrűsödni az ember életében… Főleg, ha az időtervezés nem erőssége valakinek…Na, de szerencsére, sokat nem késtem. Az óra első legalább 5 perce arról szólt, hogy csendben ülünk, és hallgattuk a zenét. Néha kaptunk egy-egy instrukciót arra nézve, hogy hogyan vegyük a levegőt, illetve hogy mit gondoljunk végig a konkrét gyakorlatok elkezdése előtt. Nagyon tetszik nekem ez a meditációs ráhangolódás az órára. Úgy érezem, minden tevékenység előtt ezt kellene tennünk. Teljesen más úgy nekikezdeni a leghétköznapibb dolgoknak, ha fejben is ott vagyunk, nem csak testben. (Szüléskor pedig kritikus fontosságú lesz, hogy mennyire tudok összpontosítani, mennyire tudom uralni az eseményeket…)

A múlt alkalomhoz hasonlóan légző gyakorlatokat végeztünk, majd nyújtó-lazító és medencealapi tornagyakorlatokat. Az órát pedig relaxációval zártuk. Mind az óra elején, mind a végén rá kell hangolódnunk nem csak a foglalkozásra, de a kisbabánkra is. Le kell tennünk minden terhet, el kell engednünk minden gondolatot. Kezdéskor meg kell fogalmaznunk a célt, amiért aznap elmentünk és záráskor újra tudatosítanunk kell önmagunkban, hogy miért vettünk részt az órán. Nekem nagyon tetszik ez a módszer. Segít ugyanis abban, hogy mindvégig jelen legyünk.
 
edzés dátuma: 2013. július 8-14.

terhesség hete: 35. hét
sport: séta, jóga
edzés intenzitás: lassú, visszafogott
edzőhely: parkban, edzőteremben
edzésidő: séta kb. 15 perc, jóga 60 perc
időjárás: napos, kb. 30 fok

leírás:

Ezen a héten végre sikerült eljutnom a régóta tervezett jóga órára. Nagyon nagy élmény volt! Többről szólt ez az alkalom, mint pocakos mozgásról. Igazi fékészülés volt a szülésre. A figyelmem ebben az egy órában teljesen befelé irányult. Így, vezetett óra keretében, ez sokkal könnyebben ment, mint otthon.

Az óra  légző gyakorlatokkal kezdődött, ezt követték az általános tornagyakorlatok - mozgáshoz igazított légzéssel, majd végezetül a relaxáció következett. Az egész órát áthatotta az önmagunkra és a babára figyelés. Nagyon megnyugtató volt az egész légköre. Erőt és magabiztosságot nyerhettünk abból, hogy belső tudatosságunkat úgymond felébresztettük.

Az óra elején meg kellett fogalmaznunk,  hogy miért jöttünk el, a gyakorlatok közben pedig minden alkalommal tudatosítanunk kellett a tapasztalt testi-lelki hatásokat. A gyakorlatok nagyon kímélőek voltak, de kiterjedtek a test teljes átmozgatására. Olyan pozíciókat vettünk fel, amelyek a kismamáknak kényelmesek, és akár a vajúdás során is támogatóan hatnak annak előmenetelére. A gyakorlatok alapvetően nyújtó-lazító-átmozgató jellegűek voltak. Nagy hangsúlyt fektettünk a csípőizmok lazítására-nyújtására.

A héten más módon is szerepet kapott a lelki felkészülésem: online tanácsadás keretében születés felkészítésen vettem részt. Az alkalom a magzati kommunikációról szólt: 1. megérthettem jobban a várandósság szakaszait, az anya lelki átalakulását, 2. tudatosíthattam, hogy a baba milyen fejlődési szakaszokon megy keresztül, 3. megérthettem, hogy a szülés-születés élmény mennyire meghatározza az anya és a gyermek saját életét (és a szülés utáni közös létüket is). Most már nem is annyira idegen "beszélgetnem" a babával, és tudatosan végiggondolni, hogy mi vár rám és mi vár rá a szülés során. Hiszen ez a meghatározó élmény közös élményünk lesz.
A heti programot egy séta egészítette ki. Volt min gondolkoznom, nagyon sokat segítettek ebben a fenti programok.

hét: 1. hét
edzés dátuma: 2013.július 2-6.
terhesség hete: 34. hét
sport: séta
edzés intenzitás: lassú
edzőhely: parkban
edzésidő: kb. 15 perc
időjárás: napos, kb. 25 fok

leírás:

Ezen a héten nagyon összesűrűsödtek a dolgaim. Úgy érzem, rengeteg elintézni valóm van még a szülés előtt, szinte pánikszerűen próbálok mindent elrendezni, befejezni a baba érkezésére. Így sajnos magamra nagyon kevés idő jutott a héten. Biztosan ember típus függő is, de én úgy érzem, hogy a leállás, a kikapcsolás ugyan olyan nehéz feladat, mint amikor fel kell venni a fordulatszámot... Hát, ezen a héten annyi mindentől  zsibongott a fejem, hogy a babára (és a szülésre) hangolódás nem sikerült. És ezzel együtt elhanyagoltam a testmozgást is.

Egyszer mentem el egyik este sétálni. Elcsendesedett a ház, nagyobbik gyermekem már aludt, én pedig fogtam magam, és lementem járni egyet. Vittem a telefont is magammal, először azon jártattam az agyam, hogy kit kellene felhívnom. Nem vagyok hozzászokva az "üres járatokhoz". Aztán egy belső hang állj-t parancsolt. Azt mondta, hogy most csak figyelj magadra és a környezetedre. Elkezdtem visszalassulni, és szemlélődni. És ahogy mindez betöltötte bensőmet, légzésem kiegyensúlyozottá vált, járásom gördülékennyé, tartásom fesztelenné. A fizikai aktivitáson túl igazi ellazulást jelentett ez az esti séta. Csak magamban!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése